ایران زمین از ابتدای تاریخ تا کنون

ایران باستان قبل از ورود اسلام به ایران + بعد از ورود اسلام به ایران + ایران اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷

ایران زمین از ابتدای تاریخ تا کنون

ایران باستان قبل از ورود اسلام به ایران + بعد از ورود اسلام به ایران + ایران اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷

اشکانیان

در قرن سوم قبل از میلاد پارت ها «اشکانیان) یک پادشاهی تاسیس کردند که تقریباً 500 سال بر قرار ماند. 

...

در قرن سوم قبل از میلاد پارت ها «اشکانیان) یک پادشاهی تاسیس کردند که تقریباً 500 سال بر قرار ماند.

اشکانیان ابتدا شهر صد دروازه را که در نزدیکی دامغان امروزی بود، به پایتختی انتخاب کردند اما بعدها تیسفون را پایتخت خود کردند زیرا می خواستند به غرب کشور نزدیک باشند تا در صورت حمله رومی ها بتوانند با آنها مبارزه کنند.

مهرداد بزرگ یا مهرداد کبیر : موئسس سلسله شاهنشاهی پارتیان بود که ایران را از گسستگی و لجام گسیختگی دوران تحت اشغال یونانیان سلوکی رهایی بخشید . وی در سال 160 تا 140 قبل از میلاد با نبردهای وطن پرستانه ایالتهای ماد - پارس - خراسان - بابل - آشور - هرات و سیستان و . . . را جزو ایران بزرگ نمود . وی پادشاه سلوکیان را اسیر نمود و با وی با انسانیت رفتار کرد و به او در گرگان مستقر ساخت و برای حسن نیت به آنان با دختر وی ازدواج نمود . او را از بزرگ ترین اشخاص موثر در تاریخ ایران نامیده اند که به راستی اگر ظهور نمی کرد امروز مشخص نبود ما در کجای تاریخ جای داشتیم.
یکی از پادشاهان اشکانی مهرداد دوم نام داشت. او با پیروزی بر رومی ها و سایر همسایگان ایران را به کشوری بزرگ و قدرتمند تبدیل کرد.

این امپراتوری در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس توسعه یافت.

در زمان حضرت موسی ( ع ... ایران در زمان حکومت فرهاد چهارم، چهاردهمین پادشاه اشکانی قرار داشت.

بلاش یکم ( اشک بیست و دوم) : یکی از پادشاهان اشکانی که به اشک بیست و دوم معروف بود و در سالهای 51 تا 77 میلادی پادشاهی ایران را بر عهده داشت و خدمتی بزرگ به ایران زمین نمود . زیرا کتاب ارزشمند ایرانیان ( اوستا ) که در زمان حمله اسکندر به ایران از میان رفته بود با تلاش و همت او دوباره گردآوری شد.

تولد و پیامبری حضرت عیسی

همزمان با جنگ های اشکانیان با امپراتوری روم حضرت عیسی علیه السلام در فلسطین که تحت حکومت رومیان بود به دنیا آمد.

حضرت عیسی علیه السلام از جانب خدا به پیامبری برگزیده شد. او به شهرها و روستاها می رفت و مردم را به خدا پرستی و انجام دادن کارهای نیک دعوت می کرد. او از ستمدیدگاه و اسیران حمایت می کرد. و با کودکان مهربان بود.

سرانجام گروهی از مردم دعوت حضرت عیسی علیه السلام را پذیرفتند و به تدریج تعداد پیروان او در بین مردم روم بیشتر شد. اما امپراطوران روم، بت پرست و ستمگر، که حضرت عیسی علیه السلام را دشمن خود می دانستند تا مدت پیروان او را آزار و شکنجه می دادند.

ضعیف شدن اشکانیان

اشکانیان علاوه بر چنگ با رومیان مجبور بودند با قبیله هایی که از شمال شرق به ایران حمله می کردند بجنگند. در داخل کشور نیز فرمانروایان محلی از گوشه و کنار سر بلند کرده بودند و با هم می چنگیدند. مردم ایران از ستم های این فرمانروایان محلی و جنگ و ناامنی به تنگ آمده بودند و به شت ناراضی بودند. این عوامل حکومت اشکانی را به شدت ضعیف کرد.

سلسله اشکانی در اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های خارجی به تدریج ضعیف شد تا سر انجام به دست اردشیر اول ساسانی منقرض گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد