ایران زمین از ابتدای تاریخ تا کنون

ایران باستان قبل از ورود اسلام به ایران + بعد از ورود اسلام به ایران + ایران اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷

ایران زمین از ابتدای تاریخ تا کنون

ایران باستان قبل از ورود اسلام به ایران + بعد از ورود اسلام به ایران + ایران اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷

مادها

600سال قبل از میلاد مسیح مادها بر ایران حکومت می کردند پایتخت سلاطین ماد اکباتان ( همدان ) بود . 

...

مهاجرت آریایی ها

حدود چهار هزار سال پیش اقوامی که خود را آریایی می نامیدند از شمال دریای خزر به سرزمین ما آمدند. از آن پس سرزمین ما ایران نام گرفت. آریایی ها سه گروه بودند: مادها و پارس ها و پارت ها.

آریائیان، مردمانی از نژاد هند و اروپایی بودند که در شمال فلات ایران می‌زیستند. دلیل اصلی مهاجرت آنها مشخص نیست اما به نظر می‌رسد دشوار شدن شرایط آب و هوایی و     کمبود چراگاه‌ها، از دلایل آن باشد. مهاجرت آریائیان به فلات ایران یک مهاجرت تدریجی بوده‌است که در پایان دوران نوسنگی (۷۰۰۰ سال پیش از میلاد) آغاز شد و تا ۴۰۰۰ پیش از میلاد ادامه داشته‌است.

نخستین حکومت آریایی ها

مادها با آشوری ها همسایه بودند. آشوری ها قومی جنگجو بودند و بیشتر اوقات به سرزمین مادها حمله ور می شدند و آن ها را غارت می کردند. مادها نمی توانستند جلوی حمله آشوری ها را بگیرند زیرا با هم متحد نبودند و سپاه منظمی نداشتند. اما سرانجام به ضعف خود پی بردند. پس با هم متحد شدند و حکومت ماد را به وجود آوردند. آن ها سپاهی منظم تشکیل دادند و توانستند آشوری ها را شکست دهند.

مادها در دامنه کوه الوند شهری ساختند و نام آن را هگمتانه گذاشتند. این شهر در محل همدان امروزی واقع بود.

پادشاهان ماد پس از محکم کردن حکومت خود به مردم ظلم و ستم کردند و به خوش گذرانی مشغول شدند. در نتیجه حکومت آنها ضعیف شد.

600سال قبل از میلاد مسیح مادها بر ایران حکومت می کردند پایتخت سلاطین ماد اکباتان ( همدان ) بود .دیاکو : بنیانگذار دولت ماد در سال ۱۳۳۲ پیش از هجرت محمد بود.مردم ماد او را به پادشاهی برگزیدند. دیاکو هگمتانه‌ را به پایتختی خود اختیار کرد و در آن بر روی تپه‌ای، هفت دژ تو در تو ساخت و هر یک را به رنگ ویژه‌ای در آورد.دیاکو ۵۳ سال پادشاهی کرد و برهمه طایفه‌های ماد فرمانروایی کرد و پارس‌های انشان نیز پیرو او شدند.

مادها قومی ایرانی بودند از تبار آریایی که در بخش غربی فلات ایران ساکن شدند. سرزمین مادها دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و بقیهٔ ناحیه زاگرس را با نام ماد بزرگ می‌شناختند. پایتخت ماد هگمتانه است آنها توانستند در اوایل قرن هفتم قبل از میلاد اولین دولت ایرانی را تأسیس کنند

پس از حملات شدید و خونین آشوریان به مناطق مادنشین، گروهی از بزرگان ماد گرد رهبری به نام دیاکو جمع شدند.

از پادشاهان بزرگ این دودمان هووخشتره بود که با دولت بابل متحد شد و سرانجام امپراتوری آشور را منقرض کرد و پایه‌های نخستین شاهنشاهی آریایی‌تباران در ایران را بنیاد نهاد.

دولت ماد در ۵۵۰ پیش از میلاد به دست کوروش منقرض شد و سلطنت ایران به پارسی‌ها منتقل گشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد